Snapchat – Waarom en hoe zet je dit zakelijk in?

42bis-snapchat-750x375
Snapchat is een sociale netwerk app die nog altijd aan populariteit wint. Maar hoe kun je dit als bedrijf inzetten en waarom zou je dat doen?

In 2014 stond de app op de derde plaats van populaire sociale netwerk apps voor jongeren. Ruim 32 procent van de millennials (18-34 jaar) had in 2014 de app op zijn smartphone geïnstalleerd en het percentage neemt alleen nog maar toe. Met een piek van 400 miljoen verzonden beelden per dag overstijgt Snapchat zelfs Facebook met ‘slechts’ 300 miljoen uploads per dag. De vraag rijst dan ook of bedrijven de app in kunnen zetten om deze doelgroep te bereiken en zo ja, hoe?

Wat is Snapchat?

logo SnapchatDe strategie van Snapchat luidt als volgt: Real time sharing of impermanent content. Maar wat betekent dat eigenlijk?

Snapchat is een applicatie waarmee je vrienden foto’s en video’s kunt sturen. Dat je deze kunt bewerken en voorzien van tekst maakt de app nog niet erg vernieuwend. Wat het wel vernieuwend maakt is dat je kunt aangeven hoe lang de ontvanger jouw bericht kan zien. Dit kan variëren van 1 tot 10 seconden. Daarna verdwijnt het bericht. Mocht iemand proberen een printscreen te maken van jouw bericht, dan krijg hij hier netjes melding van van Snapchat.

Daarnaast kun je met deze app niet zomaar naar iedereen ‘snaps’ sturen. Wie foto’s of video’s wilt ontvangen moet eerst de uitnodiging om een connectie te maken accepteren en kan dan pas snaps bekijken.

Waarom Snapchat als marketing tool?

Ik zei het al eens eerder, we kijken alleen nog maar plaatjes. De visuele sociale media zoals Pinterest, Instagram en Snapchat worden steeds populairder. Het voordeel van Snapchat is dat de beelden die je deelt binnen enkele seconden ook weer verdwijnen en je niet jaren later nog kunnen plagen, omdat ze ergens op het web blijven hangen. Dit maakt delen toegankelijker en leuker! Hier kun je als bedrijf op inspelen en het biedt je de kans om op een andere en unieke manier in contact te komen met je doelgroep. Nog meer sinds Snapchat de nieuwe functionaliteit Snapchat Stories introduceerde. Hiermee combineert de service snelheid van content met storytelling: je kunt hiermee een snap toe voegen aan je verhaal en die gedurende 24 uur online te houden.

Moet jouw bedrijf Snapchat gebruiken?

Voordat je aan de slag gaat met Snapchat is het belangrijk dat je zeker weet dat je doelgroep er ook te vinden is. Zo is de grootste groep op dit platform tussen de 18 en 34 jaar oud, waarvan 70% vrouw. Daarnaast moet je investeren in connecties.

In de VS is inmiddels de mogelijkheid om te adverteren op Snapchat, maar in Nederland kan dit nog niet. Dit betekent dat je als bedrijf moet zorgen dat je doelgroep je toevoegt als vriend op snapchat. Je zult dus je bestaande volgers op sociale media en je klanten moeten activeren om je toe te voegen.

En dan hebben we nog de grote uitdaging, creativiteit en flexibiliteit. Via onderstaand model kun je snel tot een antwoord komen of Snapchat voor jou is.

snapchat-voor-merken-36-638

Hoe zet ik Snapchat in?

Als je bovenstaande allemaal op orde hebt dan is er een aantal leuke manieren om Snapchat voor je bedrijf in te zetten:

    1. Spelelement
      Snapchat biedt goede manieren om mensen nieuwsgierig te maken. De snaps zijn slechts een aantal seconden zichtbaar. Je kunt daardoor aanwijzingen verstoppen in deze snaps die leiden naar een pagina op je website met unieke content of een prijsvraag: los een rebus op, speel Memory of raadje-het-plaatje. De mogelijkheden zijn oneindig als je je creativiteit laat stromen. Je kunt het spelelement ook omdraaien en anderen vragen om leuke snaps met jou te delen, zoals WTF.nl dat doet. Om de jongste leden van hun doelgroep te bereiken en betrekken, zetten zij een actie op. Via social media kanalen deed het bedrijf een oproep om mee te doen aan deze actie. Ruim 500 mensen zonden hun snapchat is en nog eens 2000 keken mee. De opdracht? Stuur een snapchat die visualiseert welke prijs je wilt winnen.

      bron: sanoma.nl
      bron: sanoma.nl
    2. Kijkje in de keuken
      Ik gaf net al aan dat het voor de gebruiker fijn is dat een foto of video na een aantal seconden verdwijnt. Dit maakt de drempel lager om beeld te versturen, dus ook voor je bedrijf! Geef ze eens een kijkje in de keuken of geef een sneak peek van een nog niet gelanceerd product. Automerk Acura kreeg hier erg veel aandacht mee. Zij twitterden dat de eerste honderd mensen die Acura toevoegden als vriend op Snapchat een exclusieve video te zien zouden krijgen van het nieuwste model. Naast een heleboel aandacht kregen zij ook feedback op het product.Onderstaand voorbeeld van Taco Bell laat goed zien dat je met een simpele tweet mensen nieuwsgierig genoeg kunt maken om je toe te voegen als bedrijf. Wat werd er onthuld? Een foto van de nieuwe Taco.
      tacobell
    3. Exclusieve content
      Een soort tweede scherm, maar dan afgestemd op de juiste doelgroep. MTV UK deed dit slim door snapchatters exclusieve content aan te bieden over hun favoriete serie Geordy Shore. Deze content was niet geschikt voor TV en dus alleen te zien via Snapchat.
    4. Kortingscode
      Dit is min of meer onderdeel van exclusieve content. Je beloont mensen die je volgen via snapchat of je een berichtje sturen met een kortingscode. Een goede manier om je contacten in snapchat uit te bouwen. Een zeer succesvol voorbeeld hiervan is de aanpak van 16 Handles: wanneer je een frozen Yoghurt bestelde en direct snapchatte naar het bedrijf, kreeg je binnen enkele seconden een kortingscode terug die je snel aan de kassa moest laten zien om korting te krijgen. Handig, want de code kan zo slechts eenmalig en direct worden ingeleverd.
    5. Spreek de doelgroep aan op een manier die zij herkennen
      Ontzettend mooi voorbeeld hiervan is de reclame van het Wereld Natuurfonds. Zij hebben een eeuwenoude boodschap in een nieuw jasje gestoken om de jongere doelgroep aan te spreken.

Geen statistieken

Helaas staat Snapchat het (nog) niet toe om gegevens/statistieken bij te houden, waardoor het haast onmogelijk is om de resultaten meetbaar te maken. Erg jammer, want zo is het lastig om te meten of je tijd en geld het waard is geweest.

Nu kun je natuurlijk de mate van interactie zelf goed bijhouden en inzichtelijk maken. Maar het is erg lastig om actieve deelnemers en hun demografische gegevens te achterhalen. Geen mooie statistieken en diagrammen voor Snapchat voorlopig.

Toch denk ik dat wanneer je snapchat inzet en de interactie met je doelgroep is aangewakkerd je dit moet zien als een goede investering en hier op uit zou moeten bouwen. Die KPI’s en ROI komen dan later wel, focus je eerst op het contact.

Snapchat iets voor jou?

Er zijn verschillende manieren om Snapchat in te zetten voor zakelijke doeleinden en een aantal merken is hier al succesvol in geweest. Het vraagt echter wel om de nodige creativiteit en flexibiliteit vanuit het bedrijf en is naar mijn idee dan ook niet voor iedereen weggelegd.

We zijn nog niet geheel comfortabel met visuele communicatie en de drempel bij Snapchat is extra hoog, omdat je niet iedereen kan bereiken. Men moet je eerst toevoegen als contact. Dat maakt dat je creatief om moet gaan met beeld om de interesse te wekken en vast te houden van je doelgroep op Snapchat.

 Heb je inspiratie voor jouw bedrijf? Ik hoor het graag!

*Deze blog schreef ik voor 42bis.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published.