FNV Vrouwenbond – Social media Maatjes

Social Media Specialist voor het project Social Media Maatjes van de FNV Vrouwenbond

Ik werk samen met de FNV Vrouwenbond aan dit project, als social media specialist. Ik train, inspireer en help de social media maatjes.

Lees meer over het project.

Slotbijeenkomst

Op 15 november 2013 is dit project helaas tot zijn einde gekomen. Tijdens een gezellige en inspirerende slotbijeenkomst hebben we aan de sponsoren, pers, familieleden van de maatjes etc kunnen laten zien wat dit project heeft opgeleverd en voornamelijk wat het heeft losgemaakt.

Het was een prachtige, liefdevolle en gezellige dag! Lieve maatjes ik ga jullie missen! Maaaaaaar….. er komt misschien een vervolg. Voor nu een samenvatting van dit prachtige project:

Persbericht

Slotbijeenkomst Social Media Maatjes

Tijdens het project Social Media Maatjes maakten 10 Social Media Masters 55+ vrouwen wegwijs in de wereld van Social media. Ongeveer 35 vrouwen ontdekten platformen als Skype, LinkedIn, Twitter en/of Facebook. Op 15 november is de slotbijeenkomst waar FNV Vrouw en de deelnemers de ervaringen met de ontwikkelde en gebruikte methodiek voor het voetlicht brengen. Ook krijgen de Social media maatjes hun certificaat uitgereikt door Tineke van der Kraan, directeur FNV Vrouw. Meer informatie over het programma vind je hier.

Leren Li(n)ken, Porren of Tweeten.

Dat gebeurt in het project Social Media Maatjes van FNV Vrouw!

Dit project startte begin 2013 en maakte 55+ vrouwen wegwijs op de Social Media. Jonge vrouwen helpen – een jaar lang – oudere vrouwen op weg op Social Media als Skype, LinkedIn, Twitter en/of Facebook. Waarom op social media, wat kan ik er mee en op nog veel meer vragen zult u antwoord krijgen. Daarnaast is zeker dat de jonge vrouwen veel van de oudere vrouwen kunnen leren over de sociale aspecten van de Social Media en hun opgedane levenservaring. Zo helpen zij elkaar en leren ze ook van elkaar. Ook bouwen ze als Social Media maatjes een leuk contact op!

In dit maatjesproject bouwen groepen van vier tot vijf vrouwen van verschillende leeftijden en culturele achtergrond met behulp van social media en live-ontmoetingen een structureel contact op dat aansluit bij deze tijd. De basis daarvoor wordt gelegd tijdens drie inspirerende ontmoetingsbijeenkomsten waar kennis en ervaringen tussen de generaties en culturele invalshoeken worden gedeeld, waarbij het leren benutten van sociale media als middel wordt ingezet. Hierdoor ontstaan maatjesgroepen die elkaar steunen en ervaringen delen over hun werk en hun leven.

Subsidie voor dit project is verstrekt door het VSBfonds en het Oranje Fonds.

Social media masters
social_media_masters_450_px_breed

 

 

 

 

 

De social media masters aan het werk tijdens hun training.

Hoe ging het?

Binnen dit project wil FNV Vrouw jongere, oudere en migrantenvrouwen fysiek en virtueel met elkaar verbinden door middel van een maatjesproject. Zodat alle generaties vrouwen optimaal gebruikmaken van social media ter verbetering van hun maatschappelijke en sociaal economische positie. De kern van het project is dat vrouwen elkaar ondersteunen om dat te realiseren. In het project trainen en instrueren vrouwen elkaar in het gebruik van social media om meer kennis te verwerven, ervaringen uit te wisselen, nieuwe vormen van belangenbehartiging te ontwikkelen en sociale netwerken uit te bouwen.

Via Social Media Maatjes verkenden 40 ouderen vrouwen de wereld om hen heen ook digitaal en leerden:

  • de verschillen en overeenkomsten van Skype, LinkedIn, Twitter en Facebook
  • waarvoor welk Social Media medium het beste te gebruiken
  • the do’s and dont’s op Social Media
  • met Skype gratis en eenvoudig kunt telefoneren met (klein)kinderen
  • via Facebook makkelijk op de hoogte blijven van het leven van vrienden en kennissen aan de andere kant van de wereld
  • dat Twitter een ideaal medium kan zijn om vragen te stellen of op de hoogte te blijven van actualiteiten
  • dat LinkedIn een effectief netwerk is voor zakelijke doeleinden.

Inmiddels zijn er drie live ontmoetingsbijeenkomsten geweest met de hele groep die nu bestaat uit 10 masters en 33 maatjes. Tussen de bijeenkomsten is er regelmatig digitaal contact met groepjes van 3 – 5 Social Media Maatjes met hun master via Skype of chatsessies. Tijdens de ontmoetingsbijeenkomsten maakten de maatjes kennis met de verschillende Social media en zijn zij getraind hoe deze te gebruiken en benutten.

Dit project is op inspirerende en professionele wijze geleid door Jennifer Meyer van Merah Projectmanagement www.merah.nu.
De trainingen zijn verzorgd door de enthousiaste Social media specialist Laura Arends van www.laurarends.nl.

15 november wordt het project op feestelijke wijze afgesloten en krijgen de maatjes hun certificaat uitgereikt!

Leave a Reply

Your email address will not be published.