Cases: Online de offline wereld verbeteren doe je zo

De laatste tijd zijn mij een aantal cases opgevallen waarbij de kracht van online ingezet wordt om de offline wereld een stukje beter te maken. Ik hou van acties die bijdragen aan een mooiere wereld en het is dan ook prachtig om ze viral te zien gaan.

Het sneeuwbaleffect van schoon
Deze campagne is ontwikkeld om mensen te stimuleren en enthousiasmeren om ook eens rommel van de straat op te rapen en in de prullenbak te gooien. Niet iedereen is in staat, helaas, om dingen bij zich te houden tot er ergens een prullenbak in zicht is en daarom de oproep aan wel opgevoed Nederland om dit voor hen te doen. Ruim 2 miljoen Nederlanders doen dit al maar met deze campagne is het de bedoeling dat het een ‘sneeuwbaleffect van schoon’ gaat creëren.

Om onze medelanders aan te zetten tot het opruimen van rommel die zij niet zelf hebben gemaakt, heeft Rhinofly, in samenwerking met Being There, een nieuwe Facebook applicatie ontwikkeld. Hiermee willen ze aantonen wat het sneeuwbaleffect van schoon is.

Op de Facebook pagina van Nederland Schoon is een prop geplaatst, met de vraag aan de likers van de pagina om deze prop op de te ruimen. Zo kom je in de applicatie terecht en kun je daadwerkelijk de prop in de prullenbak gooien. Vervolgens wordt er op jou tijdlijn een prop geplaatst voor je vrienden om op te rapen. Hoe meer proppen de deelnemer en zijn vrienden oprapen, hoe beter. En dat is nou het sneeuwbaleffect van prop-opruimers waar Nederland Schoon op doelt.

Bekijk in de app hoeveel proppen jij en je vrienden hebben opgeraapt en wat je bijdrage is aan het algehele sneeuwbaleffect van schoon.

schoon

UNICEF Twitteractie
Elke eerste dag na een schoolvakantie staat Twitter vol met klaag tweets van scholieren. UNICEF besloot daarop in te spelen. Eind vorige maand toen de scholieren na hun herfstvakantie weer naar school mochten, terwijl Malala Yousafzai onlangs was neergeschoten in Pakistan in haar strijdt voor recht op onderwijs, pakte Unicef haar kans.

Scholieren die op 22 oktober een klaag tweet stuurde over de afgelopen vakantie werden door UNICEF verrast met een persoonlijke videoboodschap van een bekende Nederlander. Doel: Het recht op onderwijs onder de aandacht brengen bij jongeren. Ruim 32 miljoen meisjes en 29 miljoen jongens in de wereld krijgen geen basisonderwijs.

BN-ers Willie Wartaal, Sipke Jan Bousema, Sharon Doorson, Monsif, Marvy Rieder en Elco van der Geest waren op 22 oktober op het kantoor van Red Chocolate in Haarlem, bedenker van deze campagne. Daar werden live video’s opgenomen welke stuk voor stuk persoonlijk gericht waren aan een klagende twitteraar.

Voorbeeld filmpje:

De actie werd positief ontvangen. Veel jongeren twitterden hun sympathie voor de actie en waren verrast door de innovatieve en persoonlijke manier waarop zij bereikt werden. Er werden ruim 72 jongeren via Twitter verrast met een persoonlijke video en ruim 25% stuurde dit direct door aan zijn vrienden.

Compilatie van de actie:

Het mooie aan deze cases is dat ze laten zien dat een positieve benadering een positief effect heeft op mensen. We zitten allang niet meer te wachten op zielige verhalen of wijzende vingertjes. Mensen op een positieve manier weten te raken en stimuleren dat werkt!